woensdag 25 september 2013

Authenticiteit



Wat een timing!

Ik had even tijd om het boek te lezen van Pine en Gilmore, met hun inzichten op authenticiteit.
Het nuancerende vervolg op 'de belevenis economie'.
In het rumoer van de economische crisis.

En wat welkom om nu openlijk deze inzichten te mogen delen.

Zelf ben ik mijn leven lang bezig met trouw te blijven aan mijn intuitie en waarneming van de werklijkheid.
Als kind in een katholieke opvoeding.
Als tiener tussen carrieregerichte leeftijdgenoten.
Als student tussen ambitieuze film- en theatermakers.
Als volwassene tussen vrienden en collega's in een overdadig welvarende samenleving.
Als man, als minnaar, als mens.

Het zwaarst heb ik het gehad als ouder, met de opvoeding van mijn kinderen.
Hoe kun je de ontwikkeling van je kind liefdevol steunen met de juiste antwoorden op hun vragen?
In een wereld waar zij overspoeld en beinvloed worden met overtuigingen die haaks, wellicht zelfs vijandig, staan op vriendschap, verbondenheid, vreugde en geluk.
Terwijl dat natuurlijk precies is wat ik ze gunde en gun.

In mijn werk als regisseur ben ik vooral zorgvuldig met de verbeelding van opvattingen die getuigen van respect, verantwoordelijkheid en evenwicht.
Het is met name lastig geweest om aan mijzelf trouw te blijven in de laatste 30 jaar.

Waar het geloof in de vrijemarkt economie allesoverheersend en door iedereen is beleden.
Dat daarin nu met de crisis een relativering is ontstaan geeft hoop.

Het valt me tegenwoordig een stuk gemakkelijker om weer te vertrouwen in de juistheid van mijn waarneming, mijn emoties, mijn instincten en de signalen van mijn lijf.
In het leven staan vanuit mij zelf, authentiek, daar kan ik wel weer heel erg vrolijk van worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten